Zuideuropa 2006

Dit keer is het reisdoel Zuid Spanje! de reis gaat dan eerst door de Benelux en Frankrijk en daarna naar Spanje/Portugal. Al een tijd vind ik Spanje een zeer boeiend land zolang je maar van de kusten vandaan blijft, het binnenland dus! Het andere Spanje is een gebied met veel bergen en dorre woestijn achtige gebieden met vele witte dorpjes, dat spreekt mij nu juist zo aan omdat hier een sfeer uitgaat van een enorme rust...en gebied waar de tijd heeft stil gestaan. Tijdens deze reis zullen we ook vele bergpassen rijden en door mooie natuurgebieden rijden, maar we komen ook in mooie steden zoals Brcelona en Sevilla.

Dag 1 Vloot treffen van MC Radrunner

De eerste dag gaan we naar het Vloottreffen van MC Roadrunner, dat is een jaarlijks terugkomend feest dat we niet wilden missen. Het was dan ook weer gezellig met live muziek en silly games.....

Dag 2 Op naar de Vogezen

De volgende dag de boel weer opgepakt en een goed ontbijt genomen, dat ontbijten zit altijd wel goed bij een motorclub! Het is zo'n 720Km rijden naar de Vogezen dus we nemen in eerste instantie de snelweg. Gelukkig is het zondag en niet zo druk op de weg, het schiet dus lekker op en we rijden de weg die we al zo vaak gereden hebben. Bij Luik gaan we door de stad dat toch prettiger is dan die vervelende ringweg, je hebt hier veel ongelijkvloerse kruisingen waardoor je redelijk opschiet.
We vervolgen daarna de Route du Soleil of de E25 zoals gebruikelijk, bij de afslag Bastogne werden we gewaarschuwd voor files en we besluiten om hier binnendoor te gaan via de N4. Deze route is nog een stuk korter is ook! Deze loopt van Bastogne tot Arlon en volgt een heel stuk de Belgisch Luxemburgse grens. Bij Martelange kun je goedkoop tanken, daar vind je een hele straat vol met pompstations achter elkaar! even pause dus!
Na Arlon weer terug op de E25 en verder via Luxemburg en in Frankrijk verder via de A31, rond etenstijd komen we aan bij Hotel col du Bussang. De eerste etappe zit erop. .


Foto rechts: Hotel Col du bussang ligt echt op een schitterende lokatie!

Dag 3 Richting Crest


Vandaag hebben we een hele mooie binnendoor route naar Camping Moto geplanned bij Crest, Op deze weg rijden we de ene col na de andere met vele lekkere bochten. Hoogtepunt was de D295 naar Chancia! na het volgen van een smal weggetje kwamen we op een punt met een een prachtig uizicht op een meer, hier kom je echt in the middle of nowere terecht. Deze weg heet Route du Lacs en loopt dan ook langs diverse meren via hele smalle weggetjes, hier is dan ook geen hond te bekennen en dorpjes lijken wel spookdorpen. Het weg onderhoud is hier dan ook niet echt gericht op confort maar slecht is het nu ook weer niet, pompstations zijn hier ook schaars dus daar moet je goed rekening mee houden.
Op een bepaald moment konden we op de Streetpilot zien dat we wel erg laat zouden aankomen op de camping en besloten het laatste stuk via een snellere route te doen, effe een stuje tolweg scheelt gewoon 3 uur! Op deze manier kwamen we op een redelike tijd aan op de camping, toch ging het vlak voor de camping toch nog over een hele mooie Col!

Dag 4

Vandaag op de camping gebleven en alleen maar wat boodschappen gedaan, rustdag dus! s'avonds gezellig op het terras met andere motorrijders kleppen. Biertje erbij en dan is het al snel goed, niet al te laat gaan slapen want het was weer vroeg dag en er was weer een flink stuk te rijden.

Dag 5

Deze keer de snelste route genomen naar Couflens/Salau waar we gereserveerd hadden in het motorvriendelijke Hotel Auberge les Myrtilles, dit is een niet al te dure gelegenheid waar we ook halfpension hadden geboekt. Een groot deel ging over de Tol weg al snel schoot het echt niet op! er stond een lange file door wegwerkzaamheden, hier besloten op een bepaald moment om aan de kant te gaan om af te koelen. We vonden een breder stuk vluchtstrook met een hek (dat openstond) naar een open terrein, dit was een mooie plek voor een pause om even wat te eten en te drinken. Na enige verkenning van de plaats zagen we een ander hek dat leidde naar een secundaire weg........je raadt het al...we gaan een stuk binnendoor en geen file en geen tol.
Verder was het de hele weg erg warm en reden we tot bijna Tulouse, toen we op de weg naar Andorra zaten kwam er plotseling een zware onweersbui opzetten, we besloten om onder een viaduct te schuilen terwijl de bliksem om ons heen veelvoudig insloeg met krakende klappen....dit was heftig.
Toen het onweer voldoende was weggetrokken zijn we weer verder gaan rijden voor het laatste stuk, nog zo'n 80Km te gaan tot het hotel. Pompstations zijn hier zeer schaars en dan kom je toch op een bepaald moment in een nijpende situatie terecht, dit is een moment dat je blij bent met die 10 liter jerrycan met extra brandstof. Na het vullen van de Branstoftank vervolgden we deg dat leidde over een col richting de D3, hier zit je al diep in de Pyreneen met zijn vele kleine dorpjes.
We volgden nog een hele tijd een slingerweg voordat we bij het Hotel waren, wat een afgelegen gebied is dit...maar oh wat mooi.

Het Hotel wordt gerund door een Nederlands echtpaar, het is eenvoudig maar goed verzorgd en erg sfeervol. Ook het eten is dik in orde en gelukkig aangepast aan de lokale gewoontes, een aanrader! Het Hotel ligt op 900meter hoogte en diep in de pyreneeen, een gebied met slingerweggetjes en bergpassen. Voor motorrijders is het hier en daar wel oppassen want er ligt grind op de weg, voor mij eens een mooi moment om met het span te spelen. verwacht niet dat je hier met je GSM kan bellen.....geen dekking dus! het is hier toch wel een heel andere wereld...

Dag 6 en 7

Twee volle dagen blijven we hier (drie overnachtingen) om de omgeving te verkennen, er is zat te touren en voor de motorrijder een waar paradijs. Wanneer we de D3 uitrijden komen we bij een oude mijn terecht, zoiets wekt altijd mijn nieusgierigheid dus maar eens kijken. Helaas was de mijn grondig dicht gemaakt en kon je er dus niet in, jammer maar wel begrijpelijk want zonder gevaar is het niet natuurlijk. Er stonden nog diverse bijgebouwen waar je wel in kon maar veel was daar niet te zien, de omgeving was ronduit schitterend en is op zo'n 1200 meter hoogte.

Wat ook de moeite waard is om te bezoeken is het platjes Seix, smalle straatjes met winkels en een soort kerkje. Gewoon een oud frans stadje dat de tand des tijds heeft doorstaan. Houd wel rekening met de franse middagpause, die is hier van 12.00 tot 15.00u!

Verder hebben we de Col nog eens gereden, nu met mooi weer! deze is niet bijster hoog maar is wel zo typerend voor de franse Pyreneeen. Onderweg kwamen we ook een Pipo de clown huisje tegen waar je de lekkerste lasagna kon eten die ik ooit geproefd heb, dit werd dan ook op echt houtvuur gemaakt met verse ingredienten.

Dag 8

Vandaag gaan we naar het westen om bij Biaritz Spanje binnen te gaan en daarna verder richting Portugal, eerst zie je nog een ruig gebergte en daarna komen de bekende lange rechte wegen die zo kenmerkend zijn in de Spaanse binnenlanden. Ondertussen deden zich de eerste problemen voor met het span, het spatbord van het zijspan stond wel erg raar. aanvankelijk dacht ik dat deze door een auto geraakt was en alleen een beetje krom, maar later bleek dat de veersteun was afgebroken. Probleem..... het is zaterdag middag en maandag en dinsdag is er een feestdag in Spanje, na wat overleggen besloten we om ermee door te rijden tot Portugal. We hebben al zo'n 500Km gereden met dit probleem dus dan zullen we de volgende 600Km ook wel halen, we rijden dus door tot ca 18.00u

We vonden een overnachting langs de weg bij een roadhouse met een camping erachter, dit was net na Burgos zodat we al ruim over de helft zijn naar Portugal. Langs dit soort wegen zijn genoeg roadhouses en pompstatiens, en soms vaak is er ook een hotel en/of camping daarbij. Niet zo verwonderlijk eigenlijk, we zitten in de regio Castilla Leon dat bekend stat als het meest onherbergzame gebied van Spanje. s'Zomers snik heet en s'winters ijskoud, hier wil je niet graag stranden.... dit is een soort "death valley" van Europa

Dag 9

Om 9 uur weer verder richting Portugal en we kwamen redelijk op tijd aan op de motorcamping Toca Di Reposa, dit is een supergezellige camping met Belgische eigenaren. De camping zelf heeft vele schaduwrijke plekken zodat je altijd een mooi plekje kan vinden voor je tent, verder kun je s'avonds gezellig op het terras zitten met een biertje of zo en kleppen met andere motorrijders. Een verrassing was toch wel het eten, alles was vers en van zeer goede kwaliteit en je kon meteen proeven dat de majonaise zelf gemaakt was.

Dag 10

In het nabij gelegen dorp een lasser gevonden dankzij Joost van de motorcamping, voor 15 euro was de veersteun weer gelast en kon er weer zonder problemen op een normale manier verder worden gereden.

Dag 11

Vandaag weer vroeg op pad om de reis voort te zetten naar het zuiden, Sevilla in Spanje is de bestemming maar we hadden niet de illusie dit te halen. De route ging via plaatsje Seja en daarmna over een mooi berg gebied, de weg ging flink omhoog en bleef maar stijgen tot we op 2000m zaten op de hoogste top van Portugal. Het landschap was al even verassend door de vreemde rots formaties en kleuren en de prachtige weg, dit is ook wer een aanrader voor de motorrijder.
Daarna leidde de route verder naar het zuiden door Portugal en het Spaanse Extremadura, en rit langs mooie witte dorpjes en mooie natuurgebieden. Uiteindelijk besloten we te overnachten bij een roadhouse hotel in de plaats Monesterio ca 80Km voor Sevilla), het Hotel was redelijk luxueus met airco enzo maar miste wel enige vorm van gezelligheid. Het restaurant zag er ook niet uitnodigend uit dus we besloten ons heil te zoeken in een tapabar aan de overkant, hier was het goed vertoeven en daar zijn we de hele avond gebleven.

Dag 12

Vandaag een echte excursiedag! Eerst naar Sevilla in de ochtend waar we onder andere de kathedraal hebben gezien en Toro d'oro, ook de boulevard is erg mooi met zijn karakteristieke gevels. Terrasje gepakt en het span gewoon tussen de scooters geparkeerd, niet te lang want de temperatuur dat nu nog aangenaam is loopt snel op tot dik 40 graden in de namiddag!

Links op de foto zien we Toro d'Oro dat zoiets beteknt als de gouden toren en rechts de kathedraal, hier was helaas geen echt goede foto van te maken omdat de hele straat openlag in de omgeving.

Hierna ging de reis richting Tarifa dat nog zo'n ruime 100Km naar het zuiden was, dit is het zuidelijkste puntje van Europa. Na een stuk tolweg zien we Gibraltar liggen met zijn karakteristieke rots, het is erg druk en we moeten nog een stukje verder naar Tarifa. Wie naar Gibraltar wil moet rekenen op flinke files voor de grensovergang, hier kun je zien dat het tussen de bewoners van Gibraltar en de Spanjaarden niet erg botert.

Tarifa is een drukke plaats, hier komt het vooral ook door de drukte van de veerverbinding met Marokko. Het is dat het zo'n bijzonder punt is geografisch gezien maar verder is er niet veel aan. wel zie je nog wat vestingen en kastelen dat natuurlijk niet zo vreemd is op zo'n strategisch punt als dit. Door de nevel kon je niet echt de overkant zien van de 20Km brede (of smalle) straat van Gibraltar maar op de terugweg kwamen we langs een uitzichts punt waar je over de nevel heen keek en zag je de bergen van Marokko.
Na Tarifa verder op weg richting Ronda, de weg liep eerst langs de kust waar het door de nevel heerlijk koel was maar ging daarna door de bergen. De kustweg liep tot aan Marbella langs allemaal Hotels en bungalow parken, gelukkig geen echte hoogbouw en daarom vond ik dit gebied hoewel toeristisch best wel aardig.

Na Marbella vervolgen we de tocht door de bergen, Prachtig gewoon! Het was flink klimmen voordat we in Ronda aankwamen, maar wat een prachtige route met vele mooie bochten.
Ronda is een typisch Andalusische plaats dat oorspronkelijk op een rots is gebouwd, later is er een heel stadsdeel bijgekomen aan de andere kant van een diepe kloof. Beide stadsdelen worden met elkaar verbonden door een oude Romeinse brug, dit alles maakt dat deze plaats zo bijzonder is waar de tijd heeft stil gestaan. Het is tijd om naar een hotel te zoeken en we vonden er een in het centrum, EEn redelijk luxueus hotel en een goede parkeerplek voor het span. Al snel zaten we op een terras met een groot glas bier en later ook een lekkere maaltijd, hier een Tapa mix van seafood gegeten en een glas Rose.

Heet was het de hele dag behalve langs de kust (35 graden) maar gelukkig koelt het s'avonds toch wel af en is het ook niet benauwd!

S'avonds nog naar een Flamenco show geweest en het is laat geworden met veel Sangria want dat smaakt met die warmte uitstekend. Het nacht leven in Ronda is erg de moeite waard, daarom hebben we ook een Hotel in het centrum genomen zodat we alles lopend konden doen.

Dag 13

Vandaag verlaten we weer Ronda en gaan verder naar het westen, eerst richting Granada en daarna verder naar Guadix. In eerste instantie leidt de weg binndoor en dat is een dor maar indrukwekkend landschap, door de soms rode rotsformaties doet het een beetje Amerikaans aan, vooral als je nog eens door dorpjes rijdt die San Diego heten.
Vlak voor Granada slaat het noodlot toe en zie ik een enorme rookontwikkeling van het motorblok komen, meteen stoppen en kijken wat er aan de hand was. Olie dus! even dacht ik dat het met de motorreis afgelopen was maar uiteindelijk na wat te zijn bijgekomen van de schrik het gereedschap gepakt en de tank eraf gehaald, na een onderzoek bleek het lek bij de slangetjes naar de cilinderkoppen te zitten en na wat prutsen was de zaak weer dicht. Verder maar weer want het zweet liep met straaltjes langs me heen, het was hier 40 graden en dus zo veel mogelijk blijven rijden.
Verder nu naar Guadix, deze plaats staat bekend om zijn grotwoningen die in de rotsen van kalksteen zijn gehouwen. Het enige echt aantrekkelijke ook aan deze plaats naast de kerk, verder is het een saaie plaats wat echt helemaal niets heeft. We hebben even een biertje gedronken in een willekeurig cafe en kregen daar de nodige tapas bij, wat een goed idee!
We besloten om maar weer door te rijden naar Cabo di Gata dat niet zo heel ver meer was, het landschap wordt steeds ruiger en er stond ook flink wat wind! Uiteindelijk kwamen we in Almeria aan waar het ondanks de navigatie nog flink zoeken was naar de weg richting de camping, uiteindelijk vonden we de weg naar Cabo di Gata en vonden de camping welke we bij de voorbereidingen al hadden gemarkeerd. Het was een gezellige camping waar voornamelijk Spanjaarden kwamen, hier blijven we dus twee nachten!
En het wordt weer tijd voor de tapas en Sangria!

Dag 14

Op de foto is te zien hoe de motor ook gebruikt wordt als keukenblok, het zijn toch die kleinigheden die het leven kunnen veraangenamen.
Eerst maar eens inkopen doen bij de kampwinkel en vooral een vliegenmepper want dat is hier een ware plaag! Na een ontbijt met gebakken eieren en verse koffie maar weer eropuit.
Vandaag de omgeving van Cabo de Gata verkend, dit is een natuurpark en er mag niet gebouwd worden. Stranden zijn dan ook zo goed als leeg! Dit is een heel ander Spanje als dat je normaal ziet, geen tourisme! Wel richting Almeria maar daar moet je dan ook vandaan blijven, er ligt daar ook een wijk met vakantiewoningen waar je niet vrolijk van wordt. De weg naar de vuurtoren is erg mooi en geeft een schitterend uizicht over de middelands zee, hier is de natuur nog de baas.
Op de foto zie je dat je nog moet klimmen voordat je bij de vuurtoren komt, dit is een prachtig stukje van Spanje waar je het overbekende massatoerisme helemaal vergeet. Stranden zijn hier leeg, hooguit zie je om de 50 meter iemand met een parasol en dat is het. Ook parkeren levert hier geen enkel probleem op, dit is echt een aanrader voor mensen die alleen maar de natuur willen meemaken.



Dag 15

De reis gaat verder richting Barcelona en dat is een behoorlijk eind rijden dus we namen de tolweg, rijdend door een woest berglandschap is dit beslist geen straf! ook kwamen we langs bekende plaatsen zoals Alicante en Benidorm, vooral de laatste is extreem in hoogbouw...maar gauw verder. Onderweg in de buurt van Valencia wat gegeten in een echt spaans restaurant aan zee, hier was het strand ook vrij rustig en daarmee maar weer eens het bewijs dat niet alle stranden van Spanje zijn vergeven van het massatoerisme.
Op het terras van het restaurant was het druk,het is voor Spanjaarden duidelijk etenstijd terwijl het al halfdrie was. Je kunt hier uistekend eten met vooral heerlijke visschotels, wij kozen dit keer voor een Italiaans pasta gerecht. De honger is weer gestild en dan maar weer verder naar het noorden want we waren nog maar halvewege, toen we zo'n 70Km onder Barcelona zaten vonden we het welletjes en zijn een camping gaan zoeken. Hier is het wel druk maar we vonden uiteindelijk toch een camping aan zee, voor de verandering een luxe supercamping dat meer als een park was aangelegd. Na zo'n lange rit van dik 800Km had ik maar een doel....terras en Bier!! snel even de tent opgezet en dan naar het strand. Het is zaterdag avond en dan is er altijd wat extras te doen....ze hebben een nederlands zanger ingehuurd...dat is minder...
gelukkig zijn er nog genoeg andere terrassen en de Tapa's smaakten weer goed. Na een gezellige avond op terrassen en aan het strand gaan we slapen, dat valt niet mee! voor het eerst hebben we het s'nachts warm en het is ook een beetje benauwd.

Dag 16

Vandaag naar Barcelona, hier was het dus echt benauwd! toch een paar mooie plekjes gezien en uiterraard de Sagrada Familia dat toch een indrukwekkend bouwwerk is. Na een paar uur hielden we het voor gezien en zijn we terug gegaan naar de camping via een kronkelweggetje langs de kust (staat aangegeven als C31) neem niet de C32 want dan kom je op een hele dure tolweg uit.
Terug op de camping was het zwembroek aan en lekker een duik in de middelandse zee nemen, op zoek naar de hoogste golven! s'avonds konden we veilig aan het strand terras zitten, de zanger was er nu niet en ze draaiden normale muziek!

Dag 17

Vandaag wordt het weer tijd om een stukkie te rijden, we gaan verder naar camping Rendez Vous in Lunas-Frankrijk. We rijden een ruime 400Km vordat we in Lunas aankomen, eerst een stuk tolweg en daarna binnendoor. Er waren wat verkeersproblemen vanwege bosbranden maar daar hebben we gelukkig geen last van, net op tijd van de tolweg af om het laatste stuk binnendoor te rijden. Op de camping angekomen zagen we diverse bekenden uit het motorwereldje, gewoon gezellig en veel sterke verhalen. Zoals ik op motorcamings al vaker heb meegemaakt is de maaltijd en ontbijt voorziening uitstekend en kun je je kook spullen ingepakt laten, we blijven hier twee nachten.

Dag 18

Vandaag een dag van alles mag maar niets moet, een klein toertje maken en wat inkopen doen. Ook rond Lunas is het een mooie omgeving met de nodige cols, niet zo hoog maar wel mooi. verder een rustdag gehouden want we hebben de volgende dag weer een flinke rit voor de boeg, s'avonds was het feest want er kwam een band, we hebben ons beslist niet verveeld.
Motorcamping Rendezvous is beslist voor herhaling vatbaar, en dat mede ook door de fraaie ligging.





Dag 19

Vandaag dus een lange rit naar de Vogezen waar we 3 overnachtingen hebben bij mijn vader die daar woont

Dag 20&21

Nix bijzonders gewoon familie bezoek en wat daarbij hoort, wel moest er nog even gesleuteld worden. De achterband begon aardig kenmerken te vertonen van een slick en moest vervangen worden, gelukkig had ik een reserve mee en we zochten een point S (een soort Kwikfit) op om de band te laten wisselen. Verder nog wat ander onderhoud zoals olie verversen en wat aan de elektra repareren.

Dag 22

De laatste dag brengen we door bij het hexenhaus aan de moezel in Bullay (duitsland), een korte rit van ruim 300Km dus we waren daar vroeg in middag. Hier was het ook weer heel gezellig met vele andere motorrijders, en er waren ook weer meer heksen. Zoals op de foto te zien is is het voor heksen uiterst ongezond om te vliegen als je teveel op hebt, dan kan er dit gebeuren.

Dag 23

En dan maar weer naar huis, binnendoor gereden via Nurburgring en ook in nederland via Vegel enzo. Ik ben nu eenmaal allergisch voor veel caravans op de snelweg zoals dat nu het geval was, we waren rond etenstijd in Ijmuiden en hebben gegeten bij de Griek als afsluitertje.

Tot slot

We kunnen terugblikken op een zeer geslaagde vakantie, technische problemen konden onderweg worden opgelost en de Garmin leidde ons probleemloos overal naar toe waar we wilden zijn. In totaal hebben we 7500Km gereden en ruim 100uur op de motor gezeten, gemiddelde snelheid was dus toch nog 75Km/h.
Het was warm tot +40 maar zoals bleek was het goed uit te houden....beter dan 30 graden in Nederland! eigenlijk hadden we gewoon voorbeeldig vakantie weer.