Nord Atlantic Tour

Lang kijken we al uit naar deze dag dat we in IJmuiden op de boot gaan voor een reis van 23 dagen, deze reis gaat via Newcastle naar Schotland en daarna via de Shetland en Faroe eilanden naar IJsland. Met name de verschillende veerboot verbindingen maakte de voorbereidingen nogal complex, maar uiteindelijk is het toch wel gelukt om een bruikbaar reisschema in elkaar te zetten. Dit ook vooral te danken aan de IJslandspecialist in Beekbergen die het een en ander heeft uitgezocht, op die manier was in Februari alles geboekt en lag de reis vast.
Het complexe was vooral omdat het vaarschema van Denemarken naar Ijsland per week veranderde, daar moet de verbinding van Aberdeen naar Shetland vooral goed bij aansluiten.
Behalve het boeken van de veerverbindingen had de kampeeruitrusting ook aandacht nodig en is het Guzzi span geheel onderhanden genomen, de oude Velorex bak is eraf gegaan en ik heb een heel nieuw platformframe gebouwd met een verse bak ook. Het geheel is niet alleen veel steviger geworden maar ook zijn de bagage mogelijkheden flink uitgebreid, al met al een hoop voorbereiding dat voor het nodige overwerk heeft gezorgd voor vertrek.

Dag 1 Vertrek uit Ijmuiden

Van ons huis naar de DFDS terminal is het 1500 meter dus we komen just in time 2 uur voor vertrek aan en kunnen direct door de incheck en paspoortcontrole heen, daarna is het wachten samen met andere motorrijders tot we aan boord kunnen. Eenmaal op de boot eerst wat bagage loshalen en daarna de hut opzoeken, we hebben een binnenhut met twee beneden bedden. Na de spullen te hebben opgeruimd maar snel de bar opgezocht, ondertussen ook verder het schip verkend en aan dek gekeken hoe we tussen de pieren door het ruime sop kiezen. Om 20.00 hadden we een tafel gereserveerd in het restaurant en konden we genieten van het Round the world buffet en daar zijn we dan ook de rest van de avond gebleven!



Dag 2 Op naar Schotland

De volgende ochtend nemen we een uitgebreid ontbijt op de boot en kunnen even later van boord, aangekomen op het autodek blijkt de achterband plat te zijn. Na een oppmp actie konden we weer verder maar toch eerst naar die band laten kijken, we vinden een banden toko en laten de band controleren. Niet echt wat te vinden maar voor de zekerheid is er een soort kit op de velgrand aangebracht, meteen ook wat aan de uitlaat laten lassen dat niet helemaal goed zat. Na de pitstop gaan we dan op weg richting Schotland, we hadden Oban in gevoerd in de Garmin en volgen braaf zijn aanwijzingen. De route gaat via Edinburgh en even later komen rijden we door de zogenaamde Trossachs over smalle weggetjes (zie foto)

Na wat toeren door deze mooie streek komen we in het plaatsje Callander uit waar we een leuk hotel zien, het is een 300 jaar oud vakwerk huis met een gezellige pub dus dat vonden we wel wat.

Dag 3 Secret Bunker

De dag begint met een lekker Schots ontbijt om daarna weer op pad te gaan, eerst wat inkopen doen in het plaatsje (waar maar liefst drie outdoorshops zitten!) en dan naar Crail dat aan de oostkust ligt. In de buurt van Crail ligt de zogenaamde Secret Bunker welke tijdens de koude oorlog dienst deed als schuilplaats voor de regering en legertop, nu is het niet meer in gebruik en is het een museum. De sfeer is vooral de jaren '50, '60 en '70, er is veel communicatie apparatuur te zien en ook een mooie radiostudio. Verder is er uiterraard ook veel over de toen dreigende kernwapens en de daarbij behorende instructie filmpjes, een gereconstrueerde commandoruimte laat zien hoe het toen moet zijn geweest. De bunker zit goed ondergronds verstopt! je komt binnen via een normaal woonhuis en via een keldertrap kom je in een lange gang terecht die naar de bunker leidt. Nu staan er buiten allemaal legervoertuigen en radar installaties omheen waardoor het een en ander toch wel opvalt, al met al is het zeer de moeite van het bezoeken waard geweest.
We gaan na het bunkerbezoek nog naar Saint Andews dat daar vlakbij aan de kust ligt, hier zijn vooral hystorische bouwerken te zien. Op de foto hiernaast zie je de ruines van een kethedraal uit de 12e eeuw, verder gewoon een mooie oude stad dat lange tijd de religieuse hoofdstad van Schotland was.
We gaan weer binnendoor terug naar het Hotel waar we lekker eten in de Pub, was niet echt duur ook.

Dag 4

Het wordt weer een drukke dag, eerst gaan we naar Balquhidder. In dit kleine dorpje heeft Rob Roy zijn laatste dagen doorgebracht en is daar ook begraven, Garmin besliste om een bospad te nemen om er te komen en dat was best wel tricky om te rijden. Gelukkig hielden eventuele tegenliggers wel rekening met het feit dat een zijspan geen achteruit heeft, Schotten rijden ook wel redelijk sociaal dus dat komt wel goed. Het dorpje is best wel aardig omte bezoeken, als is het alleen al vanwege die oude scheefgezakte huisjes.
We vervolgen de weg naar Oban dat ons mooi door de west highlands voert, we bezoeken uiterraard de Whiskey destilleerderij en blijven even in deze plaats dat heel mooi aan het water ligt.
Als we Oban weer verlaten zetten we koers naar Fort william en vinden uiteindelijk een overnachtingsplaats in Roy bridge, een B&B tegenover een Pub wat wil je nog meer!

Dag 5

Vandaag nemen we de route langs Loch Ness richting Inverness, het is ook de meest regenachtige dag dus dat wordt gewoon doorrijden. We wilden een kasteel bezoeken daar in de buurt maar de weg ernaar toe was in zijn geheel afgesloten, ook begon de motor wat te sputteren en kwam niet meer goed op toeren. We besloten maar zo snel mogelijk naar Boat of Garten te gaan waar we de volgende overnachting zouden hebben, de motor kreeg nieuwe bougies waarna hij weer goed liep.
Boat of Garten weten we te vinden waar we konden logeren bij een paar mensen van MF, hebben fish and chips gegeten en het weer was ook weer lekker.

Dag 6

Op de een na laatste dag in Scotland gaan we richting Aberdeen om maar in de buurt van de veerboot te zijn, tijd genoeg om er te komen en we bezoeken eerst nog Blair Castle. Dit kasteel is helemaal gerestaureerd en binnen ook ingericht als museum, grappig om hier schilderijen te zien uit onze vaderlandse geschiedenis. We vervolgen de weg geheel binnendoor en strijken neer in een Hotel in Stoneheaven dat vlak onder Aberdeen ligt, blijkt weer erg gezellig te zijn hier. Karaoke is erg populair in Schotland en dat doen ze ook erg serieus, met een goede pot bier en wat schots gezelschap was het best leuk

Dag 7

De laatste kilometers naar Aberdeen gingen nog gepaard met een bezoek aan Dunnattor castle, dit kasteel heeft een belangrijke rol gespeeld in de oorlog van William Wallace tegen de Engelsen In Aberdeen zijn we veel te vroeg voor de boot dus we gaan nog wat rondtuffen in de stad, komen onder andere bij een motorzaak en sloop waar ik maar weer een paar reserve bougies heb gekocht. verder koffie gedronken en nog wat gegeten en daarna langzamerhand naar de haven, volgende vaart gaat naar de Shetland eilanden.

Eenmaal aan boord van de veerboot van Nortlink konden we nog het best genieten van het uitzicht over de haven en stad Aberdeen, als de trossen zijn losgegooid gaan weer de zee op richting de Shetlands. We zoeken al snel weer het restaurant op en blijven uiteindelijk daar ook maar slapen op de bank, dit was een stuk confortabeler dan de gereserveerde slaapstoel.


Dag 8

Vroeg in de ochtend bereiken we de Shetland eilanden waar we dan tot een uur of vier de tijd hebben om de omgeving te verkennen, jammer dat het zondag is want dan is er niet echt veel te bleven. De Accu van de motor gaf problemen maar met een starthulp ging het wel weer, we rijden eerst Mainland rond en merken op dat het landschappelijk wel erg kaal is. Mooi zijn de diverse fjorden en woeste kust formaties, het land heeft ook iets heel rustgevends. De stad Lerwick ligt er wat verlaten bij op zondagochtend maar heeft best wel mooie gebouwen, krijg toch wel een beetje het gevoel aan het einde van de wereld te zijn of zoiets. Er bleek nog een supermarkt open te zijn zodat we wat picknick spulletjes konden kopen en ergens aan een baai gingen zitten, later vonden we nog een spupemarkt met cafetaria waar we ook nog wat hebben gegeten en koffie hebben gedronken.
Hierna weer naar de Haven om weer in te schepen voor een twee daagse zeereis naar IJsland, we varen nu met de Smiryl line en hebben een buitenhut op dek 6. Deze boot is weer een stuk groter dan de vorige en biedt ook veel meer, meerdere restaurants, diverse bars, clubs en bioscoop. Bij de duane ging het trouwens erg traag! vele auto's werden uitgebreid doorzocht en dat duurde eeuwig, bij ons wilde ze ook beginnen maar toen ze zagen hoe de bagage vastgesjord was was het pffff en lieten ze het maar.

Dag 9 een dag op de boot

Een tussen stop bij de Faroe eilanden, de boot ligt hier bijna de hele dag dus er is tijd genoeg om van boord te gaan. We zijn maar op de boot gebleven omdat er op tweede pinksterdag ook niet veel open is, bovendien is er nu gelegenheid om wat kleding te wassen. Op de terugweg is er een herkansing om Torhavn te verkennen, ook dan ligt de boot weer bijna een dag in de haven en dan is het op en donderdag denk ik veel gezelliger. Toch vloog de middag om en voor dat je het wist werden de trossen alweer los gegooid en zagen dat de Faroe eilanden vooral vanaf zee erg mooi zijn.
We eten nu in het A la Carte restaurant en dat beviel goed, lang opgebleven ook want het wilde maar niet donker worden. Toen het 1.00 u s'nachts nog niet donker was toch maar gaan slapen, dit zal wel wennen denk ik.


Dag 10 Aankomst op IJsland

Na het ontbijt gauw naar het dek want Ijsland is in zicht! een zeer bergachtige kust met besneeuwde toppen zorgde voor een adembenemend uitzicht, DIT IS IJSLAND!!!.
we varen langzaam door een 16Km lange fjord en pas op het laatste moment zien we de kleine vissersplaats, weer accu problemen als we van boord gaan. Met startkabels weer gestart en na de duane formaliteiten hebben we koers gezet naar de dichtstbijzijnde stad Eglistadir zo'n 30Km verderop, hier vinden we wel een nieuwe accu. De eerste 30Km was meteen door een volkomen wit landschap, ondanks dat de pas maar 600 meter was leek het een alpenpas van 2500m. Koud was het niet maar wel veel sneeuw, de sneeuw lijkt vaaral hier aan de oostkust veel te liggen want verder landinwaards was er niet veel behalve op de bergen zelf.
In Eglistadir doen we wat inkopen en zaken als pinnen en tanken, we vinden ook een accu met bijbehorende poolklemmen en kabels want deze gaat gewoon op de treeplank omdat ie groter is.
Na deze pitstop zoeken we de ringweg op en kiezen de noordelijke richting naar Mivatn (muggenmeer), dat is heel apart want tot Mivatn Rij je zeker 175Km zonder een dorp of iemand tegen te komen. De natuur heeft het voor het zeggen en de A1 is hier en daar onverhard, dit is de middle of nowere en ik voel me thuis hier. Langzamerhand duiken ook de tafelbergen op en wordt het steeds meer vulcanisch, wanneer we in de buurt van Mivatn komen zie je ook van die stomende meren met de welbekende rotte eieren lucht.

We vinden eindelijk een pompsation en daar is meteen een supermarkt, ook vinden we een camping en slaan ons kamp op vlak bij het meer. We blijven twee nachten op de camping zodat we genoeg tijd hebben om deze streek te verkennen, volgens de reisgids is het een heel interessant gebied.


Dag 11 Mivatn

De omgeving van Mivatn is inderdaad zeer de moeite waard, we beginnen met de Kafla vulcaan. Je kunt eenvoudig tot de krater komen en daar is ook een geothermische centrale, hier ligt nog fink wat sneeuw en dat dekt voor een deel de fraaie kleuren af van de sulfaten felden. Beneden langs de weg is er ook een groot sulfatenveld en daar zie je het veel beter, overal pruttelende bronnen en stoom wolken getuigen de vulcanische activiteit. Het rode en kale landschap doet je soms ook wel eens afvragen of we niet op een andere planeet zijn terecht gekomen, het is een mooie film lokatie voor een SF productie. Even verderop langs het meer kom je bij hele bizarre rotsformaties, het meer zelf ziet er al net zo bizar uit met een aantal pseudokraters die rondom of in het meerliggen.

Dag 12

We gaan weer verder over de A1 richting het westen, het is weer een hele dagtrip door de bergen maar langzamerhand wordt het wat groener en er is meer landbouw. We rijden door tot even voorbij Blonduos en vinden een overnachting in een soort roadhouse bij een pomstation, dit is in de middle of nowere en het is dan ook het enige wat er is!

Dag 13 Reykjavik

Op naar Reykjavik! het wordt nog een mooie tocht door de bergen, maar als we de hoofdstad naderen krijgen we toch wel erg slecht weer. Opnieuw zoeken we een hotel en komen bij een trottershotel terecht naast het vliegveld, toch lukt het nog om s'avonds de stad een beetje te verkenen.
We bezoeken o.a. de Perlan en de grote kerk, als we informeren naar de weersvooruitzichten besluiten we om na een overnachting de hoofdstad te verlaten en naar de zuidoosthoek te gaan.




Dag 14 van Reykjavik naar Vik

Zoals gezegd verlaten we de hoofdstad en gaan eerst nog kijken bij Geysir en de Gulfoss waterval, eigenlijk verplichte nummers als je IJsland bezoekt.
Als toegift krijgen we nog een hele mooie krater te zien met vele kleuren (zie foto boven), dit is echt bijzonder om te zien! Het weer is redelijk en als we later langs de zuidkust rijden wordt het zelfs zonnig maar dat duurt helaas niet lang want in de namiddag slaat de regen weer toe, we bereiken Vik en besluiten om maar een pension te zoeken. Het wordt guesthouse Puffin die slaapzak accomodatie biedt, een oud golfplaat pandje in de typisch Ijslandse stijl. Het is eigenlijk een depandance van Hotel lundi maar dan wel met de helft van de prijs, het heeft een aantal kamers een zitkamer en een keuken plus eetkamer waar je gratis gebruik van kunt maken.


Dag 15 Van Vik naar Skalafell

Het wordt weer een interessante dag! we volgen nog steeds de A1 en komen nu langs de vele lava velden en een prachtig gletjermeer. De bemoste lavavelden gaan soms eindeloos door en je moet niet raar kijken als je zomar een half uur niet anders ziet dan dit uizicht, later is het weer zwart en is het maar goed dat er gele paaltjes langs de weg staan en een witte streep aanwezig is. later zie je weer mooie rots formaties en bergen terwijl een half eerder het land net zo vlak was als ons polder landschap, zo afwisselend kan IJsland zijn. Dan komen we bij een geltsjer meer terecht, dit is ook een James Bond landmark want hier zijn opnames gemaakt van View to a Kill en Die another day. Vanaf het meer is het niet zo ver meer naar Skalafell en dit keer slapen we in een blokhut, het is slaapzak accomodatie dus betaalbaar. We eten nu gewoon bij een boer die ons uitnodigde toen we vroegen of hij een restaurant wist, we hebben dan ook uitstekend gegeten.

Dag 16 Sneeuw pret

Vie de boer konden we ook een sneeuwscootertocht regelen op de gote gletsjer dus dat hebben we dan ook gedaan, eerst met een jeep naar boven en dan pak aan,helm op en scooteren maar. De gletsjer is een van de grootste van europa en is 130 x 90 Km, je kunt hier dus serieus verdwalen. De weg naar de gletsjer is alleen maar met 4WD te doen, is ook best gevaarlijk als je het niet gewend bent. Diepe afgronden en smalle bruggetjes en soms een riviertje doorsteken en de pret is kompleet.
Daarna nog het plaatsje Hofn bezocht en o.a. het Gletsjer museum, erg interessant! vooral de expedities die er zijn geweest en de bijbehorende verhalen. s'avonds weer goed gegeten bij de boer, dit keer staat er lamsvlees op het menu. Dit is een goede stek voor overnachting, prijs is voor ijsland begrippen redelijk en je krijgt er veel voor.


Dag 17 van Skalafell naar Eglastadir

De een na laatste etappe is heftig! gaat geheel langs de zuidoostkust dat gedomineerd wordt kliffen en fjorden, hoge bergen aan landzijde maken de onherbergzaamheid volledig. Op de kaart stonden wat dorpjes maar die blijken niet veel meer te zijn dan enkele boerderijen, er zijn aardig wat stukken onverhard ook. Kortom op een enkeling na is de zuidoostkust tussen Hofn en Eglastadier nagenoeg onbewoond, ook geen pomstations op dit traject en we moesten gebruik maken van de jerrycan. Mooi was de tocht zeker! ruige berglandschappen en mooie fjorden en uiteindelijk nog de Oxopas. Op de foto links kun je zien hoe slecht de weg is op de Oxopas, wanneer we even later weer aansluiten op de A1 is het nouwelijks beter. Na een tiental kilometer bereiken we Eglistadir waar we een camping opzoeken, het staat hier ineens vol met nederlanders die net van de boot komen!! gelukkig nog genoeg plek voor ons bescheiden tentje.

Dag 18 terug op de boot

Rustig aan begeven we ons richting Seydisfjordur dat 30Km verderop ligt, we hebben alle tijd dus het wordt nog even rondkijken naar o.a. de blauwe kerk en terrasje zitten. Na een poosje in de rij staan kunnen we aan boord en hebben nu een hut op dek5, alles weer prima geregeld zo. Wel gaat de zee aardig tekeer en moet je je glas bier goed vasthouden, aangezien er verschijnselen waren van rondvliegend servies Ha Ha.

Dag 19

De terugweg van de boot gaat ook weer over de Faroe eilanden en Shetlands, in Torshavn gaan we maar eens het stadje verkennen. Het blijkt toch wel een leuk en gezellig plaatsje te zijn met van die typische scandinavische huisjes met gras op het dak. Ook meteen nog maar wat gepind om nog wat deens geld te hebben op de boot, hoef je niet altijd de creditcard te gebruiken. Bij vertrek was het ineens erg druk in de bar, er was een grote groep schotten aan boord gegaan. Via een Ijslandse motorrijder kwam ik ook al snel in kontakt met deze groep en was het erg gezellig, behalve grote vazen bier ging er ook steeds een schaaltje whiskey rond.

Dag 20&21

De volgende dag op de boot een offday na all het gefeest van de vorige dag, wat zonnen aan dek want het begon serieus warm te worden. Eten en drinken en verder niets bijzonders, toch vind ik het reizen met zo'n schip best wel leuk. De volgende dag komen we aan in Denemarken en rijden in een keer door naar Nederland, om te aklimatiseren blijven we nog twee nachten bij de Motorschuur.

Dag 22

Een gezellige dag bij de motorschuur, nog een toerrit gemaakt en BBQ

Dag 23

De laatste vakantiedag rijden we naar huis via de afsluitdijk, pfff dat is wel weer wennen die drukte.

Tot slot

Het was weer een top vakantie waarbij we op zeer bijzondere plaatsen zijn geweest, het span heeft zich goed gehouden. Het was ook een testrit voor het nieuwe zijspanframe, deze blijkt goed bestand te zijn tegen de extreme ijslandse weg omstandigheden. Met name de korte rillen in de onverharde wegen zorgden voor een heftige trilling, wel is er een keer het spatbord van het zijspanwiel losgetrild.